تبلیغات
ماه تی تی (سایت محمدعلی صنیعی) - عده‏ اى بدون پاسخ وارد بهشت مى‏شوند
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِیِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی كُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً.
» تعداد مطالب :
» تعداد نویسندگان :
» آخرین بروز رسانی :
» بازدید امروز :
» بازدید دیروز :
» بازدید این ماه :
» بازدید ماه قبل :
» بازدید کل :
» آخرین بازدید :

درباره اعمال است كه اگر عمل انسان خوب باشد در پیشگاه خداوند رو سفید است و در پیش مردم هم عزیز و محترم و زندگى براى این شخص بسیار آسان مى‏شود و زندگى این چنین افراد سهل مى‏شود چون همیشه خدا را در نظر مى‏آورد در این باره یك روایت بسیار جالب وارد شده است از رسول اكرم صلى‏الله علیه و آله:

قال النبى صلى‏الله علیه و آله اذا كان یوم القیامه انبت الله تعالى لطائفه من امتى اجنحه فیطیرون من قبور هم الى الجنان یسرحون فیها و یتنعمون كیف شاوا؟

فتقول الملائكه: هل رأیتم الحساب؟ فیقولون ما راینا حسابا.

فیقولون: هل جزتم الصراط؟ فیقولون: ما راینا صراطا.

فیقولون: هل رایتم جهنم؟ فیقولون: ما راینا شیئا.

فتقول: الملائكه من امه من انتم؟ فیقولون: من امه محمد صلى‏الله علیه و آله فیقولون: نشدناكم نشدناكم الله حدثونا ما كانت اعمالكم فى الدنیا؟ فیقولون: خصلتان كانتا فینا فبلغنا الله هذه الدرجه بفضل رحمه.

فیقولون: و ما هما؟ فیقولون: كنا اذا خلونا نستحیى ان نعصیه و نرضى بالیسیر مما قسم لنا .

فتقول الملائكه: حق لكم هذا(1)

حضرت رسول اكرم صلى‏الله علیه و آله فرمود: چون روز قیامت شود خداوند تبارك و تعالى برویاند بالهایى براى طائفه از امت من پس طیران كنند از قبرهاى خود به بهشت در حالى كه سیر مى‏كنند در آن و برخوردارند از نعمت آن به هر نحوى كه بخواهد.

پس ملائكه مى‏گویند: آیا حساب را دیدید؟ مى‏گویند: ما حساب را ندیدیم.

مى‏گویند: آیا از صراط گذشتید؟ مى‏گویند: ما صراط را ندیدیم.

مى‏گویند آیا جهنم را دیدید؟ مى‏گویند: ما جهنم را هم ندیدیم.

پس فرشتگان مى‏گویند: شما از امت كدام پیغمبر هستید؟ مى‏گویند ما از امت حضرت محمد صلى‏الله علیه و آله هستیم.

ملائكه مى‏گویند: ما شما را قسم مى‏دهیم بخدا كه بیان كنید كه اعمال شما در دنیا چه بوده؟ مى‏گویند: دو خصلت در ما بود كه خداوند به فضل رحمت خود ما را به این درجه رسانید.

ملائكه گویند: آن دو خصلت چه بود؟ گویند: ما هرگاه خلوت مى‏كردیم شرم مى‏نمودیم كه خدا را معصیت كنیم و به آنچه خدا بما روزى كرده بود راضى بودیم.

پس ملائكه گویند: كه شایسته و حق شما است.

مومن آن است كه ظاهرش با باطن یكسان باشد چه در خلوت و چه در جلوت باید براى مومن فرق نداشته باشد.

معصیت خیلى موثر است در زندگى یعنى انسان را گرفتار مى‏كند گناه نكردن سبب مى‏شود كه زندگى انسان براحتى بگذرد.

در زمان بنى اسرائیل مرد گناهكارى بود و از همه نوع معصیت كوتاهى نمى‏كرد او در یكى از مسافرتهاى خود به سر چاهى رسید و دید یك سگى از غایت تشنگى زبانش را بیرون آورده و له له مى‏زند و نفس نفس به چاه نگاه مى‏كند مرد گنهكار به حال سگ زبان بسته ترحم كرد و دلش سوخت شال خود را به كفش خود بست و به این وسیله آب از چاه بیرون آورده به آن حیوان خورانید و تشنگى او را فرو نشاند و كاملا سیراب نموده و نجاتش داد.

خداوند مهربان به پیامبران زمان وحى كرد كه به آن بنده بگو كارى كه انجام داده‏اى كوشش ترا پذیرفتم و از عمل تو خوشنودم و لذا از سر تقصیرات و گناهانت گذشته و مورد عفو خود قرار دادم مرد عاصى پس از شنیدن جریان خود از كارهاى ناشایسته و قبیح خود نادم و پشیمان شد و از گمراهى بطریق هدایت و راه رستگارى برگشت‏(2).

چیزى بالاتر از این نیست كه انسان خدمت به دیگران كند دست كسى را بگیرد شما نگاه كنید یك فرد مرجع عالى قدر شیعه چه اندازه به مردم و به اسلام خدمت مى‏كند و لذا آثار اینها همیشه باقى است.

در روایت منقول است كه خداوند عزوجل به حضرت داود وحى كرد اى داود بشنو از من آنچه را مى‏گویم و حقیقت را به مردم ابلاغ كن هر كس روز قیامت به پیش من یك حسنه بیاورد من او را داخل بهشت مى‏نمایم حضرت داود عرض كرد خدایا آن عمل كدام است خطاب رسید كسى كه غم و غصه بنده مرا رفع نماید و او را از ناراحتى آسوده كند(3).

بزرگان دین مربیان اخلاق فرمودند: در موقع بگو خدایا ما را یك لحظه بخودمان وامگذار و عاقبت ما را ختم به خیر بگردان آنقدر افرادى بودند به مقاماتى نایل شدند ولى در عاقبت گرفتار عذاب الهى شدند و كسانى هم بودند در مرحله اول بیچاره بودند از خط مستقیم دور بودند و گرفتار عذاب خدا بودند ولى اواخر زندگى خداوند بر آنها منت گذاشت و آنها را هدایت كرد و عاقبت بخیر شدند در این زمینه تأیید عرضم.

1- زبده الاحادیث ج 2 ص 320
2- انوار نعمانیه ج 4 ص 66
3- بحار الانوار ج 6 ص 5




:: مرتبط با: قرآن و معارف ,
ن : محمدعلی صنیعی
ت : دوشنبه 26 خرداد 1393
 
جهت اطلاع از تنظیمات و ویــــرایش این قالب اینجا را کلیک کنید.

.:: کلیک کنید ::.