تبلیغات
ماه تی تی (سایت محمدعلی صنیعی) - چند راهکار برای پیشگیری و درمان اضطراب
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِیِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی كُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً.
» تعداد مطالب :
» تعداد نویسندگان :
» آخرین بروز رسانی :
» بازدید امروز :
» بازدید دیروز :
» بازدید این ماه :
» بازدید ماه قبل :
» بازدید کل :
» آخرین بازدید :

اضطراب اغلب از زمان كودكی و طفولیت شروع می شود و در بزرگسالی نیز اتفاق می افتد اضطراب می تواند ناشی از یك وضعیت روحی، اجتماعی، فیزیكی، زیست شناختی، اثرات جانبی داروها و یا تركیبی از این موارد باشد. راههایی برای پیشگیری و درمان اضطراب وجود دارد.
ورزش منظم
ورزش نكردن خصوصا ورزش منظم به گونه ای تمام مراحل درمان اضطراب را تحت تاثیر قرار می دهد. هنگامی كه علت اضطراب مشخص شود و یك برنامه درمانی مشخص تدوین گردد، به راحتی درمان پذیر بوده و سریعا شخص به زندگی عادی بر می گردد، ولی در صورت فقدان علت تشخیص، احساس اضطراب در یك دوره طولانی شخص را آزار داده و از فعالیت های اجتماعی دور می سازد. پژوهشگران دریافته اند كه پیاده روی تند و سریع به مدت 40 دقیقه میزان اضطراب را به طور متوسط تا 14 درصد كاهش می دهد.
اجتماعی باشید
هنگامی كه تحت فشار روانی هستیم غالبا به طور غریزی تمایل پیدا می كنیم كه خود را از صحنه عمل كنار كشیده و به گوشه ای پناه ببریم، که كاری بدتر از این وجود ندارد. گوشه گیری به تشدید استرس كمك می كند. در این زمان باید سعی كنیم كه با دوستان خود ارتباط بیشتری داشته باشیم.
متخصصان معتقدند كه نوشتن ساده هیجانات بر روی كاغذ موجب تسكین روحی و روانی شخص می شود. نوشتن احساسات در دفترچه كمك می كند تا فار روانی ناشی از رویدادهایی مثل از دست دادن شغل، رنج بردن از مشكلات زناشویی و...را تسكین دهد.

بخندید و شوخ طبع باشید
مطالعات زیادی نشان داده كه خنده می تواند یكی از سالمترین پادزهرهای فشار روانی باشد. هنگامی كه می خندیم یا حتی طبق برخی تحقیقات موقعی كه ما لبخند می زنیم جریان خون به مغز افزایش می یابد و موادی به نام اندروفین"هورمون های ضد دردی كه در شخص احساس خوش و سلامت ایجاد می كند"در مغز آزاد می شود و سطح هورمونهای استرس زا را در خون پایین می آورد.
ذهن خود را متمركز زمان حال كنید
اگر بتوانید ذهن خود را چنان پرورش دهید كه امیدها و آمال خود را به كناری نهاده و موقع مناسب و مقتضی به سراغ تك تك آنان بروید، به آرامش ذهنی دست خواهید یافت. جاده ای كه به آرامش ذهنی منتهی می گردد از راهی موسوم به توجه می گذرد. این توجه به خود در هنگام عمل كردن به كارهای ساده نظیر ظرف شستن و...باعث می شود كه به هیچ و جه بی هدف و سرگردان همچون بطری بر امواج دریا شناور نشویم.
افزایش اعتماد به نفس
 با داشتن اعتماد به نفس بالا حداكثر استفاده را از تواناییهای خود در مواجهه با استرس خواهید برد و در نتیجه كمتر دچارمشكل می شوید. اما افرادی با اعتماد به نفس پایین نه تنها از شیوه مناسبی جهت مقابله استفاده نمی كنند، بلكه آسیب پیری بیشتری نیز به آنان وارد می شود.
حمایت اجتماعی
وجود حمایت اجتماعی در زندگی هر فرد سبب می شود كه در مقابل بحران های زندگی همانند سپر از وی دفاع كند. به همین دلیل ما باید شبكه اجتماعی و روابط اجتماعی خود را گسترش دهیم تا بتوانیم به آنها تكیه كنیم و فكر كنیم كه افرادی هستند كه ما را دوست بدارند و ما نیز آنها را دوست بداریم. با كسب حمایت اجتماعی در سطح بالاتر،احساس امنیت و اعتماد به خود افزایش می یابد و در مقابل استرس و فشار روانی كمتر آسیب می بینیم.
آمادگی برای موقعیت های تنش زا
 باید یاد گرفت كه در شرایط استرس زا فكر خود را از ترس و نگرانی دور كرد و در جهت مفید قرار داد. مثلا باید به كاری كه در حال انجام است تمركز نمود و به زمینه های اضطراب زای آن فكر نكرد. برای مثال بازیكنان فوتبال به جای فكر كردن به اینكه زیر نظر عده زیادی از تماشاگران هستند به فعالیت و نقش خود در هنگام بازی متمركز شوند.
كسب اطلاعات در مورد موقعیت
عدم اطلاع از موقعیت فشار آور سبب استرس و اضطراب بالاتری در افراد می گردد، بنابراین كسب آگاهی و اطلاعات در مورد موقعیت ها و مواردی كه مواجه خواهند شد سبب می شود كه از پیامد موقعیت مطلع شده و كمتر دچار نگرانی و دلواپسی شوند. مثلا اگر بیماران قبل از عمل جراحی آگاهی یابند كه عمل چگونه انجام خواهد شد و میزان درد پس از عمل را بدانند و سیر بهبودی برایشان روشن شود، كمتر دچار اضطراب می گردند.
تن آرامی
 طی آن عضلات بدن برای مدتی كوتاه به طور ارادی منقبض گردیده و سپس به حالت آرامش بر می گردند. این كار طی مراحل و سلسله مراتبی انجام می گیرد. با این روش كه به تنهایی و یا همراه با تكنیك های دیگر به كار می رود نشانه های اضطراب كاهش می یابد. البته می توان راههای دیگری كه می توانید در چنین موقعیتی انجام دهید مورد توجه قرار داده و آنها را بیازمایید و مناسب ترین راه را انتخاب نموده و استفاده نمایید.



:: مرتبط با: دلنوشته ها ,
:: برچسب‌ها: چند راهکار برای پیشگیری و درمان اضطراب ,
ن : محمدعلی صنیعی
ت : دوشنبه 27 آبان 1392
 
جهت اطلاع از تنظیمات و ویــــرایش این قالب اینجا را کلیک کنید.

.:: کلیک کنید ::.